11 - 06 - 2006

De Cubaanse kart belevenis


Klik hier om alle foto's te zien

Je zou het niet zeggen, maar er wordt gekart in Cuba. Het land waar de auto’s van ellende uit elkaar vallen, de mensen net te eten hebben en de meeste huizen op instorten staan daar heeft een klein groepje mensen genoeg geld om de kartsport te beoefenen. Een gedeelte van de karters die meedoen zijn buitenlanders die in Cuba werkzaam zijn en een grote groep bestaat uit Cubanen die op een of andere manier net even meer geld verdienen dan de andere.
Met geld alleen ben je er niet in Cuba want er is bijna niks te koop en dat maakt het rijden met de kart erg moeilijk.
Je zou vraagtekens kunnen zetten bij de manier waarop het land wordt bestuurd want de mensen hebben erg weinig en je zou bijna van armoede kunnen spreken.
Toch komen de meeste Cubanen die ik heb gezien heel erg tevreden over ondanks dat ze zo weinig hebben. In Nederland is het leven gehaast en gestrest en iedereen is bezig om steeds maar meer, beter en mooier te hebben. In Cuba zijn de mensen meer met het leven bezig en gaat alles op zijn gemak en daardoor krijg je een heel rustig gevoel.

Ik was naar Cuba gekomen om Maurits Looyen te gaan helpen zijn oude en nieuwe kart af te stellen. Maurits is een Nederlander die al acht jaar in Cuba werkzaam is voor een Hotel keten NH-hotels (www.nh-hotels.com). Maurits werkt niet alleen met plezier in Cuba, maar woont en leeft er ook met veel plezier. Hij heeft twee mensen in dienst die voor hem alle klussen in en om het huis heen doen. Op de foto’s kom je Carlos tegen en die verzorgt de karts, auto en de klussen in en om het huis en Ina verzorgt het huishouden.

Na een vlucht van 10 uur door de dauane met een lading aan kartspullen en door Maurits en aanhang opgehaald op de luchthaven van Havana. In Cuba is het 6 uur vroeger en kwam rond 6 uur lokale tijd. Met de auto naar het huis van Maurits waar ik de week zou doorbrengen. Onderweg viel meteen op dat er voor mijn komst nogal wat regen was gevallen want op enkele plekken stond de weg onderwater. Wat ook erg opviel was dat het erg rustig was op straat en dat was niet alleen op de dag van aankomst, maar de hele week die ik in Cuba doorbracht. Je zou het kunnen vergelijken als je op zondag rond 8 uur de straat op gaat. Natuurlijk vielen alle oude auto’s die op straat rijden erg op. De meeste auto’s die in Cuba op de weg rijden zouden in Nederland meteen naar de sloop gereden moeten worden, maar een mooi gezicht is het wel om al die oude Amerikaanse wagens te zien rijden.

Bij het huis van Maurits aangekomen viel meteen op dat het huis en de karts in super nette staat waren. Na even wat te hebben gezeten en wat te hebben gepraat en de karts te hebben bekeken vroeg naar bed want in Nederland was het al ruim 3 uur in de nacht.
De volgende dag (maandag) was de meeste tijd nodig om het gereedschap en de spullen een nieuwe indeling te geven zodat er goed en snel gesleuteld kon worden. Het sleutelen was zeker even wennen omdat er vrij weinig gereedschap was en ook onderdelen die wij in Nederland genoeg hebben zoals bouten en moeren zijn er in Cuba gewoon niet.
De eerste dag natuurlijk ook de kartbaan bekeken en dat is een baan waar wij in Nederland nog jaloers op kunnen worden want die is vrij lang en erg mooi. Wat nog het leukste is van de baan is dat je er gewoon gratis op mag rijden. Wat een nadeel van de baan is dat het asfalt wat ruw is door de schelpen die na het asfalteren zijn gestrooid. De banden slijten vrij hard door het ruwe asfalt.

Op dinsdag was het tijd om te gaan rijden op de kartbaan en de veranderingen te testen. In de middag is het erg warm dus wordt er tot een uur of een gereden en dan is het weer over.
De nieuwe kart lag redelijk goed op de baan, maar de motoren liepen erg slecht en na 20 minuten liep de nieuwe motor al vast. Gelukkig was er een reserve motor, maar die liep nog slechter en om te voorkomen dat die ook stuk zou gaan de carburateur maar heel rijk gezet zodat het niet weer zou gebeuren.

Woensdag was de dag nodig om de carburateurs, motoren en karts na te kijken. Het honen van een kapotte cilinder gaat niet zo makkelijk want er is maar een iemand die dat een beetje kan en dat duurt even voordat het klaar is. Op de foto’s is te zien hoe de Cubaanse hoonkunst is. Wat ook te zien is hoe sommige onderdelen die in de carburateur zitten er aan toe waren (helemaal versleten).

Op de donderdag zat alles weer niet mee want we waren wat laat op de baan en toen begon het te regenen na 20 minuten. Gelukkig werd het een paar uur later droog en kon de gereviseerde motor worden ingereden en alle technische aanpassingen worden getest. Er was een behoorlijke vooruitgang want de motoren liepen gelukkig een stuk beter.

Op de vrijdag rijdt er niemand op de baan want wanneer er iets stuk zou gaan kan men de eerste race op zaterdag niet mee rijden. De meeste tijd werd dus gebruikt om de karts in orde te brengen voor de zaterdag en lekker te ontspannen in de zon.

Op zaterdag ging de wekker erg vroeg want om 8 uur moet je al op de baan zijn. Na een medische keuring waarbij de bloeddruk wordt gemeten volgt de chaotische vrije training en de rijders bespreking die in het Spaans ging. In Nederland ga ik daar meestal niet heen, maar Maurits wilde het graag dus toch maar mee. Echt veel heb je er niet aan want in het Spaans valt het niet te volgen.
Even een kleine uitleg van de klassen die er rijden in Cuba. Als eerste heb je de klasse junioren waar tot 13 jaar gereden in wordt. Dan heb je een klasse met zuigergestuurde 100cc motoren waar tot 35 jaar in gereden mag worden en in deze klasse reed ik zelf mee. Dan heb je een klasse waar met zuigergestuurde 100cc motoren wordt gereden vanaf 35 jaar. Voor de ouderen zoals Maurits heb je de Veteranen klasse en ook daar wordt met zuigergestuurde 100cc motoren gereden. Tot slot heb je de 100cc FA waar met 100cc watergekoelde motoren gereden wordt en dat is de snelste klasse. Het tijdrijden ging voor Maurits niet zo goed want met een op een na laatste plek was de prestatie toch niet zo goed. Ikzelf reed in een andere klasse en werd 3e.
In de eerste race ging het voor Maurits redelijk goed maar halverwege de race ging de motor stuk en viel hij uit. Ik startte als 3e en reed snel naar de 2e plek, de eerste plek was jammer genoeg niet haalbaar omdat de rijder op de eerste plek de spullen beter voor elkaar had en dus een stuk sneller ging.
Om een uur was alles klaar en konden we weer terug naar huis. Waar ik in Nederland in een uur mee klaar zou zijn ben ik in Cuba een halve dag mee bezig dus het maken van de motor en het veranderen van de karts duurde de rest van de dag.

Op zondag extra vroeg op want in de ochtend mag er vrij gereden worden en dat kwam mooi uit want er moest een motor worden ingereden. Bij Maurits ging het een stuk beter na alle veranderingen want met een 5 plek ging het een stuk beter dan in voorgaande races. Ik kwam wederom niet verder dan een 2e plek want de Cubaanse rijder was er snel vandoor en dat kwam mede door de extra PK’s die de motor van hem leverde. Controle na de race is er niet echt en is jammer want de motor van de Cubaanse rijder zou denk ik niet door de technische keuring heen komen. Ook op de zondag was alles weer snel voorbij en was er dus tijd over om lekker naar het strand te gaan en wat van de stad Havana te zien.

Op de maandag was het tijd om naar Varadero te rijden met de auto om daar de laatste nacht door te brengen in een zeer mooi Hotel. Op de weg naar Varadero werd er hier en daar gestopt door Maurits om mooie plekken te laten zien. Een plek was wel erg mooi want daar kon je in een grot zwemmen.
Op de dinsdag was er nog tijd genoeg om uit te slapen en van het strand te genieten want het vliegtuig ging pas aan het eind van de dag weg. Om half 5 werd ik opgehaald door een Taxi en om 5 uur was ik op de luchthaven van Varadero. In het vliegtuig werd ik naar voren geroepen en mocht eerste klas reizen. Er was een plaats over en Maurits had geregeld dat ik daar mocht zitten als er plaats over was.
Voor mensen die het kunnen betalen is het zeker een aanrader want je zit erg lekker en krijgt een speciale behandeling.

Het was echt een hele leuke lange week en zeker omdat Maurits naast de kartbaan ook wat van Havana en een klein stukje van Cuba heeft laten zien die de meeste toeristen niet te zien krijgen. De mensen zijn erg vriendelijk en het eten is erg goed. Ook het klimaat is erg lekker al moet je er wel van houden. Ga je naar Cuba op vakantie ga dan zeker een langs de kartbaan van Havana en doe men de groeten van Dennis van der Spoel.